
Waarschijnlijk kennen weinig mensen hem, Xavier Dolan, de 21-jarige, Canadese regisseur van J'ai tué ma mère. Sinds enkele weken draait zijn tweede film in de Nederlandse bioscopen, Les amours imaginaires.
De film vertelt het verhaal van de twee vrienden, Francis (Dolan zelf) en Marie (Monia Chorki), die de mooie Nicolas (Niels Schneider) ontmoeten. Hoewel ze in de eerste scène tegen elkaar zeggen dat ze allebei niet voor hem vallen, verandert dit al snel. Beide raken geobsedeerd door Nico en schuift hun objectieve oog steeds verder weg. Er ontstaat een ongezonde driehoeksverhouding waarin Marie en Francis zich allebei zo om Nicolas heen vormen dat ze zichzelf uit het oog verliezen. Als Nicolas zegt dat hij van Audrey Hepburn houdt ondergaat Marie een metamorfose à la Audrey en koopt Francis een poster. Tot in het dwangmatige gaan de twee elk woord en elk gebaar van Nicolas interpreteren zodat in de vrolijk gebrachte film uiteindelijk bitterheid gaat overheersen.


Het verhaal is overduidelijk en niemand kan het belang van de denkbeeldige liefde ontkennen. Herkenbaar is het gevaar, de pijn en uiteindelijk, wanneer men terugkijkt, de bittere grap. Zit er moraal in de film? Vrolijkheid loopt door aanpassen uit in een zwart dal waar iedereen zichzelf uit het oog verliest. Een boodschap die in onze huidige maatschappij velen zal doen aanspreken. Al helemaal in de uiterlijke pracht die Dolan ons toont.
3 opmerkingen:
Oh misschien moet ik die film gaan zien dan. J'ai tué ma mère vond ik erg goed in ieder geval, maar dat zegt natuurlijk niet alleen iets over de acteurs.
Ik ga alsnog kijken.
Een reactie posten