Wanneer is iets een thriller, wanneer een psychologisch drama, en wanneer is het horror? Bij The Black Swan, de nieuwe film van Darren Aronofsky vervagen deze grenzen en ik zou de film als psychologische horror beschrijven. Obsessie en waanbeelden kenmerken de film.
Het verhaal is klassiek. The Black Swan gaat over de jonge Nina (Nathalie Portman) die haar leven geheel aan haar beroep wijdt: ballet. Wanneer de artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) besluit de prima ballerina Beth te vervangen door Nina komt haar droom uit. Dit is waar ze samen met haar moeder, een obsessieve oud ballerina (Barbara Hershey) naar toe heeft gewerkt. De Zwanenkoningin dansen in het Zwanenmeer.. Vanaf het eerste moment laat Leroy echter blijken dat ze wel geschikt is als witte zwaan, maar dat ze zichzelf moet los laten voor de zwarte zwaan. Dan komt er een rivale in het spel: Lily (Mila Kunis). Dit meisje maakt meteen indruk op Leroy en belichaamt alles wat de zwarte zwaan moet hebben, namelijk sensualiteit maar ook bedrog. Er ontstaat een rare relatie tussen de twee, een vriendschap, een vijandschap en langzaam neemt de angstaanjagende psyche van Nina het verhaal over.

De afwisseling tussen realiteit en waanbeeld, de obsessiviteit en de horrorelementen met betrekking tot pijniging van het lichaam vormen een sterke basis en de acteertalenten maken het af. De film is een meesterwerk, grijpt je aan en laat je niet meer los. De mooie entourage, de sterke muziek, de twee parallelle verhalen.. En vragen blijven door het hoofd spoken: wat is echt en wat is de psyche van Nina?
2 opmerkingen:
Ik ga snel ook kijken, ben nu wel heel erg benieuwd!
Inderdaad. Ik ben ook zeer benieuwt
Een reactie posten