zaterdag 28 augustus 2010

Tarte Tatin

Eens even incasseren, ik woon nu een jaar op kamers: ik eet nog maar amper vlees, bak nooit meer taart en vergeet rond etenstijd meestal het bestaan van kookboeken, hatseflats alles in de pan. Sla, soep, sla, soep, en af en toe wat rijst, pasta of aardappeltjes, dat verschijnt er op mijn bord. In de loop van deze week was ik echter een dagje vrij en heb ik sinds lange tijd weer volgens een recept gekookt. Heerlijk! Vol vreugde belde ik later mijn moeder op om haar te instrueren wat ik dit weekend allemaal wilde eten. Een echte maaltijd naar recept, met zelfs mijn lievelingstoetje: Tarte Tatin. Voor de koks en kokinnetjes onder jullie hieronder het recept, om je vingers bij af te likken!


Recept

4 personen

- 100 g boter
- 120 g suiker
- 100 g bloem
- 4 appels
- 1 ei
- zout

Verwarm de oven voor op 200 C. Snijd 60 g boter in dunne plakjes en verdeel ze over een ovenschaal. Strooi dan de suiker erover heen. Schil de appels, halveer ze en verwijder de klokhuizen. Leg de appelhelften met de bolle kant naar beneden in de suiker. Schuif de schaal in het midden van de oven en laat de suiker in 45 minuten karameliseren en de appels gaar worden.
Zeef intussen boven een kom de bloem en voeg de rest van de boter en een schepje suiker, zout, het ei en 1 eetlepel koud water toe. Kneed dit met koele hand tot een samenhangend deeg en laat het 30 minuten in de koelkast rusten. Bestuif dan het aanrecht met bloem en rol het deeg uit. Leg de deeglap over de appels en druk de zijkanten naar beneden. Bak de Tarte Tatin in 20 minuten in de oven gaar en knapperig. Neem dan de taart uit de oven en keer de taart om op een bord (het kan aardig plakken, dus je kan hem ook in stukken verdelen en op de bordjes omkeren). Serveer de taart met slagroom.

1 opmerking:

Lidi zei

Mmmmmmmmmmmm......