vrijdag 7 maart 2014

Gepofte zoete aardappel


Het is lente. Dat is mijn conclusie nadat ik afgelopen twee dagen door het zonnetje fietste. De narcissen bloeien, krokussen kleuren de berm en de lucht ruikt ook gewoon naar lente. Ook mijn plantjes zijn het daarmee eens. Op mijn vensterbank doe ik dit jaar een poging om een tuintje te creëren. Een puntpaprikaplant, bloemetjes, twee citroenplantjes en tuinkers. Ze groeien allemaal bizar snel. Hun kopjes lurken naar elk zonnestraaltje en ik krijg nu al zin om ze buiten te zetten, maar daar zal ik voor de zekerheid nog eventjes mee wachten.

Vandaag dus ook een lenterecept. Weer zoete aardappel, ja. Ik had er nog eentje over van de soep, dus ik zocht naar een nieuw recept. Het werd gepofte zoete aardappel met tomatensalsa en yoghurt-muntsaus. Een heerlijk zoete, doch frisse combinatie die prima bij dit lenteweer past.

Recept
2 personen

2 zoete aardappelen
3 tomaten
1 kleine rode ui
balsamicoazijn
olijfolie
munt
2 el yoghurt
1 tl citroensap
wat feta
veldsla
peper & zout

Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de zoete aardappelen goed. Prik ze in met een vork en leg ze in de oven voor ongeveer 45 minuten. Ze zijn gaar wanneer je ze goed kunt doorprikken.
Maak intussen de tomatensalsa. Snipper de rode ui. Snijd de tomaten in blokjes. Doe beide in een kom. Giet er een scheut balsamico en olijfolie bij. Breng op smaak met peper en zout. Maak dan de yoghurt-muntsaus door yoghurt met wat fijngesneden munt en citroensap te mengen. Breng ook op smaak met peper en zout.
Snijd dan de zoete aardappelen open. Leg ze op borden. Schep de tomatensalsa in de snee. Verkruimel er feta overheen. Serveer met de yoghurt-muntsaus en veldsla.

Bon'ap1

1 opmerking:

mama zei

En morgen wordt het zelfs een dagje zomer!