maandag 26 oktober 2009

Ecofabulous



Of we het nu willen of niet; biologisch heeft ondanks de vele acties nog steeds een suf wollensokken-imago (niet dat daar iets mis mee is, ze zijn heerlijk warm!). Er schuilt natuurlijk wel een kern van waarheid in, want als ik over de Boerenmarkt loop, zie ik ook mensen van middelbare leeftijd gekleed in grote dikke truien en sokken met sandalen. Ja en soms stinken ze ook nog.. Maar ik loop daar ook; op zoek naar verse groenten, homemade jammetjes en eco-katoenen t-shirts. En heb ik sokken en sandalen aan? Ruik ik ongewassen? Je n'espère pas.

Een tijdje geleden liep ik de Selexyz in, met ferme pas richting de kookboeken of course. Al snel viel mijn oog op een kleurige voorkant waar in grote letters "Ecofabulous" op stond; een kookboek op seizoen, heel vrolijk en hip vormgegeven, maar veganistisch. Ik liet het boek weer zakken, want met veganistisch kan ik niet zoveel. Zonder melk valt in mijn ogen niet te leven (wat drink je dan? alleen maar thee, koffie zonder melk (?!) en fris; geen warme chocolademelk?) en zelfs het vegetariër worden, is bij mij nog niet volhard.

Toch was ik nieuwsgierig, want het was een uitnodigend boek. Al bladerend ben ik tot de conclusie gekomen dat het inderdaad een leuk kookboek is. Zonder zuivel of vlees maakt Lisette Kreischer (ook van Veggie in Pumps) fijne gerechtjes: ouderwets en hip. Wel veel zoetigheid zoals chocolade-bietentaart en "veggie" cheesecake, maar ook salades en bijgerechten. Hoofdgerechten ontbreken een beetje.

Ik viel vooral voor het boek door de mooie lay-out. Veel kleurige foto's, fijne tekstjes en per seizoen welke groenten en fruit volop te krijgen zijn. Het boek zette me weer aan het denken, want ondanks mijn voornemens om als ik uit huis was meer met het milieu bezig te zijn, leef ik nog steeds hetzelfde. Geen biologische pindakaas, maar gewoon calvé. Mandarijntjes van de Ah in plaats van de markt, laat staan de biologische markt! Kortom, ik ben er echt niet zo mee bezig. Maar alles kan nog steeds worden veranderd. Voornemen nummer 1: woensdag naar de markt en ook eens de natuurwinkel hier in Utrecht opzoeken. Verder koken op seizoen; niet alleen beter, maar ook een ontzettend leuke uitdaging! Becoming ecofabulous!

1 opmerking:

mam zei

Als jij nou eens het een en ander uitprobeert en publiceert, doe ik graag mee aan deze trend.