zondag 14 augustus 2011

Vive la France

Vive la France, oui... Hoewel ik elk jaar meerdere malen naar Frankrijk ga en al wel een deel ervan ken, kwam ik laatst tot de conclusie dat ik eigenlijk nog nooit zuidelijk ben geweest. Deze vakantie werd er dus een week voor uit getrokken om dat te ontdekken. Vorige week zaterdag stapte ik na een relatief korte rit met de TGV de hitte in op Avignon. Dag Nederlandse miezer, welkom in het Zuiden!

Avignon was een mooi, maar uiterst toeristisch stadje. Echte locals waren er amper te vinden, Franse toeristen echter wel. De eerste dag liep ik een beetje versuft in mijn eentje rond, door de kleine straatjes, naar boven, naar beneden, langs de kerkjes. Een kerkelijke trouwerij kon ik niet aan me voorbij laten gaan en dus gluurde ik een kwartiertje mee in de kerk. Iets nieus voor mij! Ook kenmerkten straatartiesten het straatbeeld. Hoewel het Festival d´Avignon alweer voorbij was, waren er nog steeds bandjes die optraden en ook een groep dansers. De tweede dag daar kwam een vriendinnetje over en samen met haar bezocht ik het pauselijk paleis, maar vergat te dansen op de Pont d´Avignon.

De dag daarna hesen we onze backpacks weer op de rug en wisselde de pauselijke stad in voor het lieve Nîmes. Kleine kronkelstraatjes, pleintjes vol terras, weinig toeristen en heel veel Romeinse bouwwerken. Ja Nîmes gaf rust en dat konden we wel een beetje gebruiken.

Twee nachtjes later gingen we dan echt naar de stad die mijn hart stal: Montpellier. Deze studentenstad was zo levendig, zo bruizend, dat ik er voor viel. Wederom de lieve kleine straten, maar nu wel stadser, met veel meer winkeltjes, dingetjes en gebeurtenissen. Zo konden we een avond in een open air cinema kijken naar de film Amélie. Kan het nog Franser? Ja dat kan. De avond daarna waren Les Estivales, een avondmarkt met wijnproeverij en muziek. Dansen, drinken en eten, allemaal buiten, dat is het Zuid-Franse leven! Ook een andere nieuwe ervaring mocht ik meemaken, de Franse strandcultuur. Een dagje gingen we naar zee. Op van de hele week lopen en eigenlijk wel toe aan even gewoon liggen, namen we de bus naar de Middelandse zee. En speciaal voor ons - naja nee dus, maar ach - werd er ook nog een vliegshow met 8 straaljagers die overal Franse vlaggen in de lucht maakten opgevoerd. Magnifique!
Met moeite zeiden we gisteren dan ook Frankrijk adieu. Terugkomen in Zuid-Frankrijk wordt het zeker. Maar nu eerst Espagna....

Geen opmerkingen: