Suikerzoet, dat is de beste omschrijving
voor de debuutfilm van de Franse regisseur Régis Roinsard. Hij maakt met Populaire
een romantische retrofilm die hier en daar thema’s zoals vrijheid voor de vrouw
en de cinéma du papa aanstipt, maar over het algemeen kan worden
bestempeld als pure feelgood. Helaas wil Roinsard te veel, waardoor hij
verzandt in voorspelbaarheid en oppervlakkigheid. Populaire verliest
zichzelf al snel in gekkigheid.
Typen op tikmachines. Felle kleurtjes.
Petticoats en retrobehang. Met Populaire gaat Roinsard terug naar 1959.
Kruideniersdochter Rose Pamphyle (een sterke rol van Deborah François) besluit
dat ze te ‘modern’ is voor het kleine dorpje in Basse-Normandie waar ze met
haar vader woont. Ze reist af naar de stad om secretaresse te worden, voor die
tijd een avontuurlijk beroep. Als Rose bij verzekeringsagent Louis Échard
(Romain Duris) solliciteert, is ze dan ook niet de enige. Haar snelle typen
overtuigt Louis echter om haar te kiezen. Hij heeft meer met haar in petto. Hij
wil haar tot typekampioene maken. Een hysterische reeks aan
typekampioenschappen volgt en ook liefde tussen Rose en Louis blijft niet uit.
Tot in de puntjes werkt Roinsard het
‘feelgood fifties’ idee uit. De gehele setting is bontgekleurd en roept
nostalgie op. Roinsard refereert hiermee aan onze hedendaagse ideeën over de
Franse films uit de jaren vijftig. Grappig is dat dit beeld niet overeenkomt
met de echte jaren vijftig film. Die is soberder. Toch is Populaire zeker
een hommage aan deze cinema du papa, die tussen 1954 en 1959 in
Frankrijk floreerde. Met name de scène van de eerste zoen tussen Louis en Rose
is met zijn rode en blauwe licht bekend.
Helaas vergeet Roinsard door de nadruk op stijl
aandacht aan het verhaal te schenken. De liefdesgeschiedenis komt niet helemaal
uit de verf. Zo blijft het onduidelijk waarom Louis Rose zo graag tot kampioen
wil maken. Is het oprecht steunen of is het voor zichzelf? Ook is het probleem
dat Populaire al snel te veel wordt. De hints naar jaren vijftig films
komen bij de kenner door, maar leveren bij de gewone bezoeker verwarring op. De
film is overdreven. Het ene cliché volgt op het andere en na de eerste dertig
minuten weet je in grote lijnen hoe de film zal aflopen. Roinsard heeft zeker
een talent; hij moet zich alleen nog leren matigen.
1 opmerking:
Goed verhaal!
Een reactie posten