maandag 18 maart 2013

Tarte de la bière

Ik hou van mijn huisgenoten. Telkens verrassen ze me weer met hun kookkunsten. Toen ik gisteravond moe thuis kwam na een dag hard studeren, kwamen de heerlijkste geuren op me af. Mijn ene huisgenoot was druk in de weer met kleine tartelettes de pomme de terre, de ander schoof net een taart in de oven. Een taart? Ja een tarte de la bière, naar zijn moeders recept. Mijn eerste reactie was enigszins verbouwereerd. Was dat niet zonde van het bier? Maar kende ik dat dan niet, vroeg mijn huisgenoot lichtelijk op zijn teentjes getrapt. Tarte de la bière kwam toch zeker uit het Noorden. Nee, ik kende het niet, voor mij was het nieuw, maar zeker het noteren waard. Een zoete taart met een duidelijk vleugje bier. Simpel, snel en een groot succes! 
 

Recept

- 1 flesje Chimay Bleu
- 3 eieren
- 200 g suiker
- 1 portie taartdeeg (in Frankrijk kan je heerlijk pâte brisé in de supermarkt vinden, wanneer dat niet lukt neem dan bladerdeeg)  

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de suiker, eieren en driekwart flesje Chimay (de rest kan je fijn opdrinken :)). Bekleed een taartvorm met het deeg. Giet het biermengsel erin en zet de taart voor 30-40 minuten in de oven. Lauwwarm eten want anders verdwijnt de biersmaak!

2 opmerkingen:

Rachel zei

Leuk idee en fijn eenvoudig. Ga ik binnenkort eens uitproberen! Ben benieuwd.

mama zei

Die tartelettes lijken me ook wel wat!