zondag 31 maart 2013

Op de step, op de step

Herinner je het nog? Die zomer waarin stepjes de Intertoys- en Bart Smit-gidsen overspoelden? Metalen stepjes die ook jij moest hebben, want anders hoorde je er niet bij? Ik was het vervoersmiddel alweer helemaal vergeten – totdat  ik in Lyon arriveerde.

Nederland en de fiets. Voor ons is niets gebruikelijker dan ’s ochtends vroeg, met natte haren en slechts halfopen ogen op de fiets te stappen: naar het werk, naar school, naar het station. Het is een gebruik waar wij niet meer van op kijken en waar eigenlijk onze hele maatschappij zich op heeft aangepast. Fietspaden overal, fietsenrekken, fietsenmakers. Voor buitenlanders is het echter een hele sensatie. Het hele jaar door maken groepen toeristen Amsterdam onveilig op de rode McBikes of de gele YellowBikes. Want ja, ze zijn in Nederland en moeten dus doen wat de Nederlanders doen: fietsen!

Voor mijn aankomst in Frankrijk had ik me al voorbereid: weinig medefietsers, gevaarlijk verkeer, kortom: een uitdaging. Verbaasd keek ik op toen bleek dat Lyon wel degelijk een ‘fietscultuur’ kent. De laatste jaren zijn her en der fietspaden aangelegd en de Velovibs (‘witte fietsen’) zijn uiterst populair. Mijn mond zakte echter nog stukje verder open van verbazing toen ik kennis maakte met het andere geliefde transportmiddel: de step.

1 opmerking:

mama zei

Leuk stuk!