zondag 9 juni 2013

Een strip met twee zoenende mannen

Spotprenten en politiekgetinte strips: voor mijn eindexamen geschiedenis moest ik met tegenzin een hele reeks analyseren. Het  bleef abstract, het bleef ver van mijn bed. Een gesprek met de maker van een Frans stripboek tegen homofobie brengt me echter op nieuwe ideeën. 

Een aantal weken geleden, op 17 mei om precies te zijn, bezocht ik een bijeenkomst tegen homofobie in Lyon. In het kader van de ‘Internationale dag tegen homofobie, lesbofobie en transfobie’ presenteerden verschillende organisaties zich in het gemeentehuis van het eerste arrondissement. Tussen deze gaybewegingen zat er een groep die er voor mij uitsprong: de makers van een stripboek. Quarante dessinateurs contre l’homophobie: veertig tekenaars tegen homofobie. Ik besloot met een van hen te praten.

BD, BD, BD
De BD (bande dessinée), oftewel het stripverhaal, is groot in Frankrijk. Asterix, Titeuf, Petit Nicolas, Philémon, Hoempa pa. Dit zijn slechts enkele titels. Met 1137 titels gepubliceerd in 2000, 4863 in 2009 en wel liefst 5165 in 2010 maakt Frankrijk een enorme groei door. Vorig jaar publiceerde Telerama (een Franse televisiegids) zelfs een artikel waarin het stelde dat de strip in Frankrijk ‘explodeert’. Niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit: “Nog nooit was [de Franse strip] zo creatief en dapper”. De strip wordt door veel Fransen dan ook met trots gezien als de negende kunstvorm. In hetzelfde artikel legt Telerama uit dat dit komt doordat de Franse strip in tegenstelling tot de (commerciële) manga in Japan en de comics in de VS verre van monolithisch is. De tekenaars zijn creatief, werken meestal met weinig middelen en dus niet vanuit een winstgevend plan. Hoe de strip dan toch zo groot kan zijn? Een simpel antwoord volstaat: het publiek is er.

Eén van de plaatsen waar de strip het meest groeit, is op het internet. Als blogger tonen vele tekenaars hun werk. In deze over het algemene ‘heteroseksuele wereld’ is er ook een kleine, maar actieve homoseksuele beweging. In Frankrijk nodigt 17 mei al jaren bepaalde auteurs uit om hun positie tegen homofobie in te nemen. In 2009 lanceerde striptekenares Julie Maroh – van onder meer Le bleu est une couleur chaude, een strip die door Abdellatif Kechiche verfilmd is als La vie d’Adèle en de Gouden Palm op Cannes won – een project om deze auteurs samen te brengen. Maroh presenteerde op haar site alle links waardoor de strips makkelijker toegankelijk werden. Hierdoor geïnspireerd besloten de twee jonge striptekenaars Pochep en Silver vorig jaar een stap verder te zetten: één site met alle strips. Makkelijk toegankelijk, altijd beschikbaar.


Geen opmerkingen: