woensdag 9 januari 2013

Belle Ville


Comment ça va? Nou eigenlijk wel goed. Het is alweer de zesde dag dat ik me in Lyon bevind en ik weet al steeds beter mijn weg. Langs de Rhône, langs de Saône, over Place du Bellecour, door Rue de la République. Lyon is groot, maar ook wel klein. Het centrum is goed behapstukbaar, vol leuke plekjes en mooie huizen. Ik had het niet beter kunnen treffen met mijn kamer midden in het centrum. Een stap uit de deur en ik zwem in de Saône (niet echt een aanrader geloof ik), een stap verder ik ben in het pittoreske Vieux Lyon of in het schattige Croix-Rousse. Ook de universiteit is niet ver, hoewel ik binnenkort de wandeling van dertig minuten toch wel graag inwissel voor een fietstochtje van een kwartier. Wel zo fijn als de les om negen uur begint. 

De universiteit is nog niet echt begonnen, maar sinds gister volg ik wel een cours préuniversitaire. Kortom, samen met twee Noren, een Duitse, twee Canadezen, een andere Hollandse en heel veel Amerikanen en Australiërs krijgen wij lesjes "Hoe werkt de Franse Uni?" Best prettig omdat het ook in het Frans is, waardoor je dat meteen oefent. Na de les is tot nu toe echter de gewoonte om meteen op Engels over te schakelen. Vanaf morgen, hebben we onszelf beloofd, houden we het echter op Frans. Parce que oui, on est à Lyon pour le français non?!
 







2 opmerkingen:

Lidi zei

Klinkt goed en ziet er ook heel goed uit, leuk voor je!

mama zei

Je hebt al heel wat kilometers afgelegd zie ik!