maandag 14 januari 2013

Le mariage pour tous


Honderdduizenden mensen, spandoeken en leuzen. Gisteren werd in Parijs gedemonstreerd tegen le mariage pour tous. Uit alle hoeken van het land kwamen bussen vol met mensen om hun afkeer tegen het homohuwelijk te tonen. Maar het homohuwelijk, is dat niet al lang mogelijk in Frankrijk? Nee. Zeker niet. Al weken vullen de kranten zich met discussie. Pour, contre, neutraal? Iedereen lijkt een mening te hebben.

Frankrijk is gebouwd op drie waarden: liberté, egalité, fraternité. Die drie grondbeginselen vormen de Franse democratie. Dit wetend viel mijn mond open van verbazing toen ik voor het eerst hoorde van de demonstratie contre. President François Hollande wil als kind van het Verlichtingserfgoed een eind maken aan de rechtsongelijkheid voor homo’s en lesbiennes. Logisch in mijn ogen, maar niet in de ogen van veel Fransen. 

Hoe kan een vooruitstrevend land met gelijkheid hoog in het vaandel, zo te keer gaan? Misschien is het meest schokkend wel de vele windrichtingen waaruit de tegenstanders komen. De demonstratie, ook wel Manif pour tous genoemd, trok inderdaad iedereen. Jong en oud, moslim en christen, extreem-nationalist en conservatief. Je kan het je moeilijk voorstellen, deze groepen verenigd, maar het gebeurde.

De avond ervoor sprak ik een jong meisje, een architectuurstudente, een leuke meid. Ook zij ging de dag erna naar Parijs. Waarom, waarom? Met mijn Hollandse nuchterheid, mijn opvoeding waarin iedereen kan trouwen, snap ik de Fransen even niet meer..

Geen opmerkingen: