dinsdag 22 november 2011

Influence and be influenced

Naast mijn grote interesse voor koetjes en kalfjes - zoals op dit blog veel aan bod komt in de vorm van recensies over kunst, receptjes en hersenspinsels over de zin van het bestaan - reikt mijn aandacht ook naar andere dimensies. Natuur, sociale vraagstukken, maar met name politiek staan op mijn 'to know' lijstje. Deze maand ben ik goed bezig me te verdiepen: krantenpagina's worden zorgvuldig omgeslagen, de online nieuwssites worden aangeklikt en ook lees ik elke week de Groene Amsterdammer van A tot Z. Juist door me te focussen op al dat nieuws, stuitte ik echter op vele vraagtekens. Wat is nu het 'echte' nieuws? Wat is nu steeds het 'goede' verhaal? Wat gebeurt er eigenlijk met de media?

Media beïnvloedt, maar wordt ook zeker beïnvloedt. We leven in een samenleving waarbij alles automatisch gekleurd is. Niks is objectief. In de nieuwsberichtgeving spelen er verschillende factoren een rol. Het soort medium bijvoorbeeld: is het een televisie die de reporter met huid en haar laat zien, of is het een 'anonieme' pen? En van wie is het medium? Is de redactie rood of is de redactie blauw gekleurd? Wie staat er aan het roer? Met welke 'partijen' heeft de nieuwsgever connecties? Bij de context om het medium houdt het echter niet op. Wanneer
met behulp van deze vragen een beeld wordt geschetst van de uitzender, rest ook nog altijd de dringende vraag: waar heeft hij dit nieuws vandaan?

Een journalist kan op ontzettend veel manieren aan zijn nieuws komen. Het beeld dat hij naar een plek afreist om daar met omwonenden de gebeurtenis uit te pluizen en tussen de bedrijven door ook de verschillende prominenten in de zaak om hun visie vraagt, is idealistisch. Zoals ik een paar maanden geleden al schreef in Crisis in kwaliteit, is er een tekort aan gespecialiseerden en is de kwaliteit op dit moment minimaal. De journalist in Caïro doet ook Syrië, Jordanië, Libanon en Libië. En waar haalt hij dan zijn informatie vandaan? Via persbureaus, twitter, de eventuele mening van 'experts (maar ook die doet er weinig toe op dit moment), de grote buitenlandse media, en misschien dat ene antwoord van die ene local. Het is een beetje informatie rapen en vooral snel iets op papier zetten. Nieuws is vluchtig. We willen overal ter wereld alles meteen kunnen volgen. Of de kwaliteit daardoor vermindert, of niet... Of het gekleurd is daardoor, of niet...

~

Media dus. Er zijn veel vraagtekens bij te zetten, bij het functioneren, het beïnvloeden en het beïnvloed worden. Studium Generale Utrecht organiseert daarom op initiatief van studente Krista Jantowski Het Grote Media Debat, een reeks van drie debatten over media. Vorige week was het onderwerp Media & Politiek, deze week Media & Conflict en volgende week de afsluiter met Media & Sex(e). Ik ben natuurlijk een beetje laat met dit aanprijzen, maar ik kan van harte aanraden volgende week naar het laatste debat te gaan. Bovendien zijn de afgelopen twee debatten online na te kijken op de site van SG.
Be inspired!

1 opmerking:

mama zei

Toch maar niet de journalistiek in?