vrijdag 4 november 2011

Pelgrims

Van de zomer heb ik het idee opgevat om naar Santiago te gaan, niet lopend maar op de fiets. Na mijn bachelor wil ik in een aantal weken deze eeuwenoude pelgrimsroute gaan afleggen. Toevallig is er op dit moment een tentoonstelling in het Catharijneconvent over deze Camino de Santiago. Het is een samenwerking tussen het museum en het Genootschap van Sint Jacob, een organisatie voor Nederlandse pelgrims die dit jaar zijn 25e jubileum viert. Daar moest ik natuurlijk een kijkje nemen.

De tentoonstelling Pelgrims is groots aangekondigd, overal hangen posters in Utrecht, dus mijn verwachting is hoog. Wanneer ik de zaal echter binnen stap, ben ik een beetje verbaasd. De eerste zaal gaat helemaal niet over Santiago, maar over pelgrimeren in het Boeddhisme en het Hindoeïsme, over Lourdes en Rome, en over de Islam. Mooi zijn de voorwerpen, maar dit was toch een tentoonstelling over de camino?

Al snel wordt het duidelijk dat deze eerste zaal ter illustratie van de eindeloze traditie van pelgrimeren is. Het doel is pelgrimeren in een breder perspectief te trekken. De zalen daarna gaan vervolgens in op de trek naar Santiago. Heel veel voorwerpen en schilderijen wisselen elkaar af en enkele aspecten van het pelgrimeren wordt toegelicht. We zien de herberg, de spullen die men mee heeft, het lopen en tot slot ook de aankomst in Santiago. De informatie is heel toegankelijk, maar gaat er niet erg diep op in. Met name het religieuze aspect mist. Er wordt een algemeen beeld geschetst en onder andere door een eigen 'pelgrimspaspoort' is de tentoonstelling interactief en erg gericht op kinderen.

Wel wordt er een interessante vergelijking tussen toen en nu is geschept. De oude voorwerpen en verhalen worden afgewisseld met het pelgrimeren van nu. Inès ten Berge maakte voor RKK Kruispunt TV een mooie reportage over de camino de Santiago. Hiervan worden verschillende fragmenten getoond. Zeker indrukwekkend! Ook een herberg die is nagebouwd maakt dat pelgrimeren heel actueel wordt.

De tentoonstelling is dus een beetje magertjes. Het schept een leuk, maar simpel beeld van het pelgrimeren. De voorwerpen, teksten en filmpjes blijven op de oppervlakte. Het Catharijneconvent komt de nieuwsgierige bezoeker echter wel tegemoet. Wanneer je graag meer wilt weten over pelgrimeren, kan je nog naar het Genootschap, die zijn kantoortje in hetzelfde gebouw heeft, of in de tentoonstellingsruimte op zoek gaan naar een man met een schelp. Jawel, er zijn elke dag enkele pelgrims aanwezig voor extra vragen en verhalen. Dat is zeker leuk bedacht! Ik zeg: op naar Santiago!!


2 opmerkingen:

mama zei

Mooie recensie.De laagdrempeligheid die tegenwoordig zo belangrijk is, brengt oppervlakkigheid met zich mee, dat heb je mooi beschreven.

Lidi zei

Ik stuur je net 3 videootjes van Tosca en Anita (peper en zout pioniers) die 'm van de zomer hebben gelopen. Ze staan in je facebookberichten.