Amerika, het o zo beschaafde, geciviliseerde, vooruitstrevende Amerika. De voorloper op ons allen. Het grote
voorbeeld. Of toch niet? Amerika is niet alleen New York, Washington en San
Fransisco; Apple, Macdonalds en Converse. Amerika is ook het verlaten
achterland. Met Beasts of the Southern Wild laat regisseur Benh
Zeitlin dit zien. Een magisch-realistisch debuut, treffend ondanks zijn smalle
budget.
Een verlaten landschap, vol
water en bomen: dat is de omgeving waarin het kleine meisje Hushpuppy (Quvenzhané Wallis) opgroeit. Het is haar
paradijsje. Samen met haar alcoholische vader (Dwight Henry) en wat beesten
woont ze in hut van golfplaten en afval. Het leven is simpel in haar ogen: “als
papa niet snel terugkomt, moet ik de huisdieren opeten”. Ach ja, overleven lukt
de kleine Hushpuppy wel. Alles gaat z’n gangetje totdat er echter een mythische
storm hun richting op komt. Buren vluchten, maar Hushpuppy en haar vader
blijven. Betekent dit het einde van hun wereld, van dé wereld?
Zeitlin mixt vlekkeloos
realisme met magie. Op het Filmfestival van Gent legde hij uit dat hij niet van
animatie en karton houdt, alles moest echt zijn in zijn film. Met een
beperkte budget ging hij dus op zoek naar kampementen waarin mensen aan het
randje van de beschaving wonen. Hij vond deze in Louisiana, in de resten van de
orkaan Katrina, en nam daar zijn film op. Schitterend is het filmwerk daardoor.
Alles komt puur over. Daarnaast werkt Zeitlin met een magische weerklank door
het verhaal vanuit Hushpuppy’s beleving te vertellen. Het verhaal zakt hierdoor
niet weg in neerslachtigheid. De omstandigheden waarin ze leeft zijn
erbarmelijk, maar haar manier van leven hoopvol. Het kleine meisje is een met
de natuur. Ze legt menigmaal haar oor op een dier om te luisteren wat deze te
zeggen heeft en is niet bang. Ze heeft vrede met de natuur. Aandoenlijk is ook de manier waarop ze over
oerbeesten praat. Meerdere malen heeft ze visioenen hoe deze op weg zijn naar
hun nederzetting Bathtub. In de storm, half beschenen, zien we de beesten
grommen. Dit wekt angst op, maar Hushpuppy leert je niet bang te zijn.
Een apocalypsfilm vanuit
kinderogen is Beasts of the Southern Wild dus. Dit perspectief is de
kracht. De debuterende Wallis weet met haar afro en enorme ogen tot in het
diepst te ontroeren. Vaak in een onderbroekje en grote laarzen maakt ze je
deelgenoot van haar levenswijsheden. Indringende muziek maakt deze logica tot
waarheid. Je kan niet anders dan het verhaal van dit schattige meisje aannemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten