Waar is liefde tegen
bestendig? Doorstaat het inderdaad goede tijden én slechte tijden? Het zijn
vragen die ik me zelf wel eens stel wanneer ik bijvoorbeeld een oud echtpaar
langs de Oude Gracht zie schuifelen, gearmd om elkaar staande te houden. Ook in
film zijn deze vragen niet weg te denken. Zo laat de Oostenrijkse regisseur
Michael Haneke met zijn nieuwe parel Amour op ontroerende wijze
zien wat er met zulke geliefdes gebeurt, wanneer ouderdom hen inhaalt.
Met Amour laat
Haneke zijn zachtere kant zien. Na de meesterwerken Caché en Das
Weisse Band gaat deze film niet over grimmige sociale processen, maar over
het leven van twee oudjes. Anne (Emmanuelle Riva) en Georges (Jean-Louis
Trintignant) wonen zelfstandig in een mooi appartement midden in Parijs. Anne
was pianolerares en nog steeds bezoeken ze samen graag concerten. Op een dag
krijgt Anne echter een beroerte waarna ze langzaam aftakelt. Georges belooft
haar dat ze niet naar een verpleegtehuis hoeft. Zelf zal hij voor haar zorgen.
Tot het einde.
Net als in zijn voorgaande
films creëert Haneke een explosie van emotie’s. Allereerst is er het
aandoenlijke van de schuifelende Georges die elk moment voor zijn vrouw
klaarstaat. Hij weet niet wat hem overkomt wanneer Anne haar eerste beroerte
krijgt. Met angstige ogen zoekt hij contact, waarna hij met stramme benen naar
de kraan loopt om zijn lief vervolgens met een natte handdoek te deppen. Vol
adoratie helpt hij haar, wanneer ze weer thuis is, uit haar rolstoel, in haar
bed. Tegelijkertijd kan hij het echter niet geloven. Het is ‘zijn’ Anne die zo
aftakelt.
Ook speelt Haneke met ongemak.
Lang staat de camera stil. In een van de eerste scènes zie je een theaterzaal
vol mensen. Je kijkt recht op ze neer. Maar waar moet je op letten? Haneke
houdt beelden zo lang vast dat het ongemak je bekruipt en je wilt wegdraaien.
Het is te persoonlijk. Ook de shots in het huis waarin de acteurs zich van de
camera af bewegen en gewoon ‘hun gang gaan’, leveren een absurd gevoel van
misplaatsing op. Daarnaast hangt er constant een onheilspellende wolk. Hoe
kunnen deze twee hulpeloze oudjes het nu alleen redden? Het wachten is op een
val, een nieuwe beroerte, een indringer. Doordat Haneke de kijker aan het begin
al een glimp van het einde geeft, weet je waar het verhaal naar toewerkt. Beter
wordt Anne niet, maar hoe dood komt en wat dit met de liefde doet, werkt Haneke
stap voor stap, met eenvoud maar vol liefde, uit.
1 opmerking:
Al weer zo'n treurige film!
Een reactie posten