woensdag 22 mei 2013

Marseille: culturele hoofdstad van Europa?

Als ervaren cultuursnuiver kon ik mijn semester in Frankrijk niet afsluiten zonder een bezoekje aan Marseille te brengen. Marseille-Provence, capitale européenne de la culture 2013. Mijn eerste impressie? Hijskranen.

 
Voordat ik mijn eerste stappen in Marseille zette, had ik al allemaal ideeën over deze Zuid-Franse havenstad. Om eerlijk te zijn waren dit vooral negatieve ideeën. Ik kende de stad met name om zijn criminaliteit. Zei je Marseille, dan antwoordde ik: jeugdbendes, drugsverkeer vanwege de haven, de hoogste criminaliteitscijfers van Frankrijk. Stond ik wat langer stil bij de vraag, dan zal ik ook even verwezen hebben naar Taxi, deel één tot en met vier: een reeks komische Franse actiefilms waarin een taxichauffeur met coureurdromen de politie een handje gaat helpen – een aanrader, een echte klassieker. Laat het echter duidelijk wezen: ook hier speelt het criminaliteitsprobleem de hoofdrol.

Toch wilde ik dit jaar naar Marseille. Waarom? Marseille leeft, Marseille groeit, Marseille betekent cultuur. Een aantal jaar geleden werd de stad verkozen tot Culturele Hoofdstad van Europa van het jaar 2013. Inmiddels is het zover. Een jaar lang veel festiviteiten en vooral veel Europese subsidie.

Geen opmerkingen: