vrijdag 15 mei 2009

Last days..


Ja en
the last days zijn ook voorbij. Vandaag was m'n laatste dag op het Fons Vitae, het lyceum waar ik zes van mijn levensjaren heb doorgebracht. Van klein meisje (met gebroken vinger) groeide ik uit tot bijna 18-jarige..

Ik weet nog goed mijn eerste schooldag te herinneren, toen was ik namelijk niet op school. Op de eerste dag met het kennismaken brak ik mijn vinger en moest ik naar het ziekenhuis. De eerste schoolweken liep ik dus met een mytella.. Ik was toen geestelijk nog heel lief, klein en schattig, èn stil. Leraren merkte met nog net op doordat ik goede cijfers haalde.
Het jaar daarna keerde ik terug van vakantie met heel erg kort haar en een zelfgemaakte broek. Ik was de "hippie" van het jaar en deed gymnasium. Nog steeds was ik stil en haalde ik goede cijfers.
In de derde klas gingen we naar Trier met de latijnklas. Drie dagen Duitsland en geen brugger meer, wat voelde we ons groot. Ook de Soos (brugklasfeesten) waren we uitgegroeid en voor het eerst mochten we naar het Kerstbal in de Melkweg, dansend tussen alle hogere jaar. Wat waren die groot en bijzonder, god, ik zat vol bewondering!
Inmiddels was mijn haar alweer lang en had ik een profiel gekozen: Natuur en Techniek, "want ik kon toch alles..." Het vierde jaar was zwaar. Elke dag van half 9 tot half 4 met een zware tas en een agenda vol huiswerk.
Gelukkig vloog het jaar om en werd het volgende jaar gekenmerkt door de Rome-reis. Na al die vijf jaren was het dan zover: zeven dagen lang naar de stad van de pasta en pizza, en de Romeinen natuurlijk! Blaren, heel veel foto's en een schitterende herinnering
nam ik mee terug. De rest van het jaar was zwoegen, want we moesten zoveel mogelijk stof behandelen zodat de 6e lichter zou zijn. Nou nee. Dit jaar is omgevlogen met tentamens en huiswerk. Lessen had ik niet veel meer, ondanks mijn acht vakken (vergeleken met de vijf vakken van de rest..). Maar thuis zat ik niet meer een half uur aan mijn huiswerk, maar 2 à 3 uren lang! En de ene tentamenweek wisselde de volgende af.. Maar eindelijk waren we dan het oudst van de school en konden we op iedereen neerkijken. Mooi was het om als de kantine vol was aan tafel met drie bruggers aan te schuiven en die dan na 5 minuten te zien vertrekken (gemeen ik weet het).
Vandaag was de laatste schooldag. Al weken had ik vrij weinig lessen, maar deze drie uren waren definitief de laatste. Alles is geleerd, alles is gedaan.. Maandag beginnen de examens. En daarna? Daarna zien we wel weer verder..

3 opmerkingen:

mama zei

Wat een mooi stuk!

Lidi zei

Ja, leve Liselotte!
Heel veel succes volgende week met je EINDEXAMEN!!!!

Mirjana zei

snik...