donderdag 8 april 2010

Couscous met dadels

Wat zat er dit keer in de groentetas?? Dadels. Ik hou ontzettend van dadels. In tegenstelling tot mijn klasgenootjes smulde ik als van jongs af aan met mijn blonde krulletjes van dadels. Af en toe kocht mijn vader dadels en monchou en gingen we als toetje de dadels met de zachte roomkaas vullen. Watertandend keek ik naar deze handeling en elke seconde begon ik me meer te verheugen op dit lekkernij. Maar met dadels kan je zoveel meer. Zo leerde ik via een collegaatje de dadelflapjes met geitenkaas en lente-ui kennen. En vandaag bracht de groentetas mij een nieuw recept: couscous met dadels, pepers en feta. Lekker heet, zoet en zout tegelijk!


Recept

- 400 g couscous
- 2 eetlepels olijfolie
- 1 rode ui, fijngesnipperd
- 225 g jalapeñopepers

- 100 g dadels
- 500 ml kruidenbouillon (van tablet)
- 2 eetlepels honing
- 2 eetlepels boter
- 200 g fetakaas, verbrokkeld

Oven voorverwarmen op 200 °C. Couscous met olie, ui, helft van jalapeñopepers en helft van dadels in ingevette ovenschaal omscheppen. Bouillon verwarmen. Honing met boter in hete bouillon laten smelten en bouillonmengsel over couscous schenken. Op smaak brengen met zout en peper. Ovenschotel met aluminiumfolie afdekken en in midden van oven in 15 min. verwarmen. Folie verwijderen en feta erover strooien. Gerecht nog 5 min. in midden van oven laten garen. Uit oven nemen en met rest van dadels en jalapeñopepers bestrooien.

2 opmerkingen:

Lidi zei

Mmmmmmm, lijkt me lekker!

mama zei

Dat ga ik ook proberen, het klinkt verrukkelijk!