Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, ooit van gehoord? Deze twee Nederlanders vormen een fotografenduo. Campagnes voor modehuizen, publicaties in vooraanstaande tijdschriften zoals de Vogue en de New York Times, wonend en werkend in New York: de twee hebben het helemaal gemaakt en behoren tot de top van de fotografie. Ze spelen met beeld en laten kunst en mode samensmelten. Foam besteedt op dit moment aandacht aan hen met de overzichtstentoonstelling Pretty much everything.
Foam staat bekend om zijn sterk gevarieerde tentoonstelling. Ze laten altijd veel zien, maar niet teveel. Bij Pretty much everything overschrijden ze echter bijna de grens. Verschillende muren zijn in de ruimtes geplaatst om zo nog meer foto's te kunnen tonen. Smalle gangen belemmeren het zicht en door alle publiciteit is het eigenlijk te druk. Verder mist er uitleg. We zien foto's, lezen, titels en jaartallen, maar blijven confused achter. Nergens een bordje uitleg, nergens een cathegorisering, nergens een helpende hand...
De foto's zijn goed. Door het werk voor grote magazines zien we veel bekenden, zoals Penelope Cruz, Scarlett Johansonn en Kate Moss. Sommige foto's zijn glamourous en gewoon mooi, maar veel zijn beangstigend. Van Lamsweerde en Matadin staan bekend om hun vervormingen. De grens tussen man en vrouw vervaagt, met fotoshop worden lichamen vervormd en vervreemd. Zo zien we veel naakt, maar niks is werkelijkheid. Tepels worden weggehaald, halsen worden verlengd, gezichten worden op andere lichamen geplakt. Het effect is meestal een beetje eng.. Toch zijn er ook veel mooie plaatjes waarbij kunst de aantrekkingskracht niet vermindert door donkerte, maar juist vergroot!
1 opmerking:
Ik ga toch even kijken, wat je schrijft spreekt me aan.
Een reactie posten