dinsdag 13 juli 2010

Van keukenmeid tot dinnerdiva

Ik heb al meerdere malen uitgewijd over mijn passie voor kookboeken, maar vooral mijn eisen kwamen ook aan bod. De vormgeving, de foto's, de aanvullende verhalen en de recepten natuurlijk. Voor mijn verjaardag kreeg ik van vriendinnen een kookboek waarmee ik nooit zou zijn thuisgekomen. Toch wijdt ik er een stukje aan, een positief stukje!

Van keukemeid tot dinerdiva heet het, en het wordt geintroduceerd als my first cookbook. Het boekje is gemaakt door Jill Schirnhofer en behoort tot haar 'My life is sweet' serie. De doelgroep is jonge meisjes die ze wil leren koken. De hoofdstukken zijn op thema ingedeeld: Girls, food & gossip; How sweet it is; Diner for 2, Summer party, Lazy Sunday morning; December delight. Stuk voor stuk bevatten de hoofdstukken wat losse recepten, 8x ..., maar ook stijltips en zelfs af en toe een schoonheidstip. Het boekje wordt afgesloten met een lesje etiquette, ook wel handig misschien..

De vormgeving van Van keukenmeid tot dinerdiva is grappig. Veel kleur (lees: roze), getekende meisjes, grote letters: kortom een vrolijke boel. De foto's van het eten sluiten hierop aan, maar steken soms een beetje af tegenover de plaatjes.
De recepten zijn niet erg uitdagend. Simpel en bekend, zoals in de flaptekst van Jill staat 'is uren in de keuken staan namelijk niet haar stijl'. Naar mijn mening is er echter wel een middenweg tussen uitgebreid koken 8x een pizza beleggen. Toch mag ik niet heel sceptisch zijn, want de lemon meringue pie is bijvoorbeeld best een grote uitdaging voor een pubermeisje met haar meidenavondje.

Echt een chicklit is Jill's kookboek. Van vormgeving, van tekst, van recept.. Fleurig kleurt het je wereld en al bladerend word je steeds vrolijker. Een perfect kadootje voor je zusje, je nichtje, je buurmeisje! (Misschien minder voor een hulpkok, maar ook die kunnen er blij mee lachen en zich op crema catalana en crumble met mango storten!)

1 opmerking:

mam zei

Misschien wat voor je zusje's verjaardag (als er tenminste voldoende chocolade recepten in staan!).