dinsdag 3 januari 2012

Grenzeloze generatie

Het is 2012. Een nieuw jaar, vol met nieuwe voornemens? Bij mij niet echt. Meestal ben ik van de lijstjes vol dingen die ik anders wil aanpakken komend jaar. Schema's, planningen, afspraken met mezelf.. Het is een typische werkwijze die veel van mijn generatiegenootjes kennen. Een prestatiebewuste levenshouding. Alles is mogelijk, dus ik 'moet' alles doen, is het idee erachter. Tegelijkertijd is er echter ook altijd het besef dat eigenlijk niks mogelijk is. Menig vriendinnetje heb ik al in een dal zien vallen en zelf zit ik er ook regelmatig dicht bij in de buurt..

De laatste jaren wordt er veel onderzoek gedaan naar de generatie twintigers van nu. Vele namen zijn deze generatie al toegekend, van strawberry generatie tot generatie niks. Kenmerkend aan jongeren van nu is volgens velen de prestatiedrang, het gebrek aan richting en de keuzestrijd. Jezelf neerzetten is het doel. De burn-out onder twintigers is de bijkomstige nieuwe tendens. De Volkskrant publiceerde er laatst nog een mooi artikel over. Ook de VPRO is weer aan de slag gegaan met dit thema. Na de intrigerende HollandDoc Alles wat wij wilden is er nu de documentaire BV IK. Aan het woord komen succesvolle jongeren die in de twintig zijn en met hun bedrijfjes de wereld veroveren. Ook is er echter studente Roos van Ees die precies mijn ambities en angsten weet te verwoorden. De concurentiestrijd die wordt getoond gaat mij te ver, maar tegelijkertijd ben ook ik ambitieus... Ik 'moet' veel, maar wat wil ik eigenlijk? Het is de quarterlife crisis waar ik last van heb: bang om te falen en dus het maximale uit mijn leven willen halen, maar ook zo niet gelukkig zijn... Treffend, zeer treffend..


1 opmerking:

Lidi zei

volgens mij haal je al het maximale uit je leven, don't worry, be happy....