Van tijd tot tijd levert de Franse cinema pareltjes af. In 2001 
trok ze volle zalen met het schattige, en volgens velen, typisch Franse 
meisje Amélie. De film werd de doorbraak van de inmiddels overal 
geliefde Audrey Tautou. Vorig jaar scoorde Frankrijk weer een enorme hit
 met het komisch drama Intouchables. Een gehandicapte en zijn verzorger 
lieten menig traan vloeien. Ook voor dit jaar stond er zo’n 
publiekstrekker op het programma: L’écume des jours. Helaas verliest deze film zich in onnodige gekkigheid.
Eén film met Audrey Tautou, Omar Sy en Roman Duris, drie grote namen in 
de Franse filmwereld. Helaas, de eerste les die we leren van L’écume des
 jours, is dat drie geliefde acteurs nog geen succesverhaal hoeft te 
betekenen. In deze nieuwste film van regisseur Michel Gondry, bekend van
 onder meer de Eternal Sunshine of the Spotless Mind waarvoor hij een 
Oscar won, stellen ze alle drie teleur. Het acteren is kunstmatig en een
 echte klik tussen de sterren mist. Ze blijven steken in oppervlakkige 
personages waardoor ook het verhaal zijn diepgang verliest.  
De film is een simpel, treurig liefdesverhaal. Colin (Romain Duris) heeft een goed leventje, hij is van alle gemakken voorzien. Samen met zijn vriend Chick (Gad Elmaleh) nuttigt hij dagelijks een heerlijk drie-gangenmaal, klaargemaakt door zijn vrolijke en goeddansende kok Nicolas (Omar Sy). Op een dag nodigt Chick Colin uit om hem te vergezellen naar een feest. Daar zet Colin zijn eerste stap in de liefde. Hij benadert de mooie Chloé (Audrey Tautou) waarmee hij binnen de kortste keren trouwt. Helaas is het lot hen niet gunstig gezind. Chloé blijkt een zeldzame longziekte te hebben: er groeit een bloem in haar longen. Langzaam verandert hun leven vol rozengeur en maneschijn in een donkere, naargeestige dictatuur.
L'écume des jours is gebaseerd op het gelijknamige boek van Boris Vian. 
Het oorspronkelijke werk is een fantasierijke kritiek op de 
maatschappij. Metaforen zoals het personage van de grote filosoof 
Jean-Sol Partre (anagram voor Jean-Paul Sartre) waar Chick een fanatieke
 volgeling van is, illustreren Vians standpunt op het heden. Gondry 
kiest echter voor een overdreven surrealistische uitvoering met veel 
spektakel. In Eternal Sunshine of the Spotless Mind nam hij het publiek 
al mee in een wereld waarvoor enige fantasie vereist was, deze keer 
wordt nog meer verwacht. Het huis waar Colin in woont is niet gewoon, 
zijn wereld evenmin. 
Met veel trucage probeert Gondry zijn boodschap over te brengen. Het 
tegendeel is echter het gevolg. Met benen als spaghettislierten dansen 
de personages. Wanneer ze elkaar de hand schudden, tolt deze om en om 
als een jojo. Bij al deze effecten vraag je je af waarom. Wat voegt dit 
toe? Hoewel de film genoeg effecten heeft om het publiek bezig te houden
 en een visueel spektakel is voor het oog, drijft Gondry weg van de 
boodschap van het verhaal. De gekkigheid eist zijn tol.
1 opmerking:
Goede recensie joh, je durft steeds kritischer te zijn! Jammer alleen dat het zo'n slechte film is, ik wilde er juist heengaan.
Een reactie posten