dinsdag 22 september 2009

Pompoensoep

Herfst dus; naast paddenstoelen de tijd van de pompoen. Ik heb al meerdere gerechten daarmee opgeschreven, ingeplakt, maar mijn favoriet blijft toch pompoensoep. Daar zijn echter ook al veel variaties in. Doe je het met kaas en room, of toch een beetje pittig met kerrie? Toen ik laatst weer een keer kon genieten van mijn moeders kookkunsten kreeg ik een Indiase varriant voorgeschoteld: met kummel en amandelen. Heerlijk voor de Indian Summer, zomers en herfstig!


Recept

4 personen

- 1 liter groentebouillon
- 1 pompoen, in brokken gesneden en van pitten ontdaan
- 1 scheut olijfolie
- wat sinaasappelschilrasp
- snufje kummel
- teentje knoflook
- geroosterde amandelen
- peper en zout naar smaak

Snijd de pompoen in stukken, ontdoe deze van pitten en kook ze in ongeveer tien minuten gaar in een halve liter water. Pureer de pompoen tot een gladde massa en voeg die in eerste instantie bij een halve liter bouillon. Doe er desgewenst meer bouillon bij, voor een wat minder dik soepje. Boen een sinaasappel onder stromend water goed af en rasp wat van de schil. Doe de rasp bij de soep, met een snufje kummel, knoflook en peper en zout. Laat zachtjes doorkoken. Verwijder voor opdienen de knoflook. Rooster de amandelen goudbruin in een koekenpan met dikke bodem. Serveer de soep in kommen en strooi de amandelen eroverheen, met eventueel een drupje room.



Bron: Marie-Louise Schipper, Volkskeuken 9 mei 2009, Volkskrant