woensdag 2 december 2009

Kunst en eerlijke koffie

Laten we december maar beginnen met wat goede dingen. De drukke kadootjesmaand is weer van start gegaan en iedereen wordt steeds meer op zijn vingers getikt om beter na te denken over het consumeren. Vanochtend zag ik nog een promotie van Sinterklaas over groene chocoladeletters; niet groen van kleur, maar beter voor het milieu en slaafvrij zoals de chocolade van Tony Chocolonely. Ook staan de coloctanten weer overal in Utrecht met hun geldbussen. Voor het Aidsfonds, greenpeace en ontwikkelingssamenwerking. Ik moet dan altijd hard doorlopen, want als ze me eenmaal staande hebben, ben ik heen snel om. Gelukkig heb ik gister een documentaire gezien over de negatieve kant van ontwikkelingshulp en sta ik dus weer wat sterker in mijn schoenen. Het milieu echter, dat trekt me.

Van fairtrade thee tot biologisch katoen; in mijn hoofd blijf ik mezelf pushen dat ik daar echt rekening mee moet houden. Helaas gaat het in de haast om boodschapjes te doen toch vaak mis, eventjes de Albert Heyn in en dan sta ik weer in de rij met de goedkoopste melk en yoghurt. Nee, ondanks mijn goede voornemens ben ik niet beter gaan leven.

Om toch even een goed woordje voor mezelf te doen, ga ik nu wel eventjes een heel leuk koffietentje in Utrecht promoten: KEEK, ofwel Kunst en eerlijke koffie. Dit cafétje zit in een van de liefste straatjes van Utrecht, de Twijnstraat. Het is een wat kleinere lunchroom waar je kan genieten van een kopje koffie en de kunst aan de wanden die tevens te koop is. De koffie is echter niet zomaar koffie, maar fairtrade koffie! Bovendien bestaat de hele kaart uit biologische producten die absoluut niet duurder zijn dan op andere plekken. De koekjes komen heerlijk vers uit de oven, zelfs de gratis koekjes die je bij je koffie krijgt. Bovendien krijg je een goed gevulde mok en worden de sapjes zelf ter plekke geperst. De broodjes heb ik nog niet kunnen proeven, maar de dampende tosti's roken verukkelijk!
Verder kan je hier ook een biologische/fairtrade High Tea houden met verse zoete en hartige lekkernijen. Hiervoor is een spaciaal ingerichte achterkamer die je doet denken aan een cosy eetkamertje.

Kortom; lief, leuk en goed! Zeker het proberen waard, want alles is naar wens en je bent ook nog goed bezig! Voornemens voor het komende jaar? Nooit meer mijn stoffen boodschappentas vergeten, meer fairtrade producten kopen en vaker naar KEEK!

2 opmerkingen:

mama zei

Goed van jou!

Lidi zei

Ja, heel goed, ik kon de goede chocoladeletters van fair trade niet kopen (ze hadden niet de letters die ik nodig had); heb ze dus van de ah, maar die gaat volgend jaar ook alleen maar fair trade verkopen.