zondag 13 december 2009

Nanny diaries

Ik denk dat bijna iedereen het gevoel wel heeft gehad na het afsluiten van een studie: "Wat wil ik eigenlijk? Wie ben ik eigenlijk?" Althans, vorig jaar zat ik er 12 maanden lang mee, misschien zelfs wel langer. Ik was bezig om mijn laatste schooljaar te doen en daarna lag de wereld aan mijn voeten. Reizen, werken of toch maar lukraak een studie beginnen? Ik heb een studie gekozen en ben begonnen, maar ik had ook in de Upper East Side in NY als nanny kunnen zitten...

Nanny diaries is een komedie van de regisseurs Shari Springer Berman en Robert Pulcini uit 2007. De film begint in het Natuur Historisch Museum van New York waar de jonge Annie Braddock (Scarlett Jonhansson) verschillende soorten mensen bekijkt. Is ze de jonge zakenvrouw met de lesbische vriendin? Of is ze toevallig de rijke vrouw die niet eens werkt? Who is Annie Braddock? Ze weet het niet, net afgestudeerd in handel en antropologie, met een moeder die zoveel toekomst in haar ziet, maar verder gaat het niet. Annie belandt toevallig als nanny in een rijk Upper East Side gezin met het jongetje Grayer. Makkelijk gaat het niet: Grayer luistert niet, gaat ervandoor en test (N)Annie helemaal uit. Langzamerhand verovert Annie echter zijn hart, niet door streng te zijn maar door secret things met Grayer te doen.

Grayer is namelijk geen slecht verwend jochie, maar een jongetje dat snakt naar aandacht van zijn drukbezette vader en vreemde moeder. Laura Linney speelt heel mooi Mrs. X, een van de rijke moeders in Manhattan die denkt dat ze absoluut geen tijd heeft voor haar kind. De oudervereniging en de benefietavonden zijn namelijk zó belangrijk.. Mister X is een vadsige man die zijn gezin pijn doet en nergens aandacht aan schenkt.

Houdt Annie het vol? Al snel is ze dol op Grayer en na de woorden I love you too is er geen weg terug zonder Grayer heel veel pijn te doen. Maar moet ze dan alles opofferen? Liegen tegen haar moeder, Harvard Hottie van de bovenste verdieping afwijzen en al haar vrije tijd wegdoen??

Het is een leuke film met veel New York en na de film zijn al je wensen naar rijkdom weg. Het is een vreselijke wereld, ondanks de mooie meubels en alle tassen vol nieuwe kleren. Scarlett Johansson is prachtig als nanny met zwart haar en Linney speelt overtuigend de absurde, naar aandacht smekende Upper East Sider. Voor een rustig avondje!

1 opmerking:

mama zei

En is New York niet prachtig?