donderdag 7 april 2011

Etentje in de lentezon

Lid van een studentenvereniging, dat ben ik niet en daar moet ik ook niet aan denken. Al dat gekliek, het verplichte sociaal doen en dan zo'n jaarclub: een groep meisjes waar je het liefst elke maandag mee eet om het over iedereens 'interessante' leven te hebben en om over de andere disputen te roddelen, o zo fijn dat samenzijn. Nee bedankt.

Alhoewel, misschien oordeel ik toch te voorbarig, ik heb stiekem namelijk ook wel zoiets: mijn commissie van vorig jaar, jawel de kookcommissie van de studievereniging. Hoewel we de koffieuurtjes in het roze hok vorig jaar op een gegeven moment aardig zat waren, was het met elkaar altijd leuk. Samen een keer in de zoveel tijd koken, eten en praten, daar hebben die jaarclubs wel een punt, dat is gewoon gezellig.. Ook wij proberen het erin te houden en een keer in de zoveel weken spreken we fijn af. Gisteren zaten we in de lentezon 's avonds heerlijk te genieten tussen de tentamendrukte in. Iedereen had wat mee waardoor de tafel rijkelijk gevuld was en recepten natuurlijk uitgewisseld moesten worden. Hieronder twee voor jullie.



Niki's Griekse gehakballetjes
- 500 gr rundergehakt
- 2 sneetjes brood
- melk
- peper en zout
- olijf en zonnenbloemolie
- gezeefte tomaten (of NIET geconcentreerde tomatenpurree)
- suiker
- komijnzaad
- 1 ui
- knoflook naar smaak
- meel

Laat het brood zich volzuigen met melk en kneed het fijn door het gehakt heen. Voeg flink wat zout, peper en een eetlepel komijn toe; goed mengen. Rol er balletjes van en rol ze door het meel een zodat ze een mooi laagje krijgen. Verhit een hapjespan met flink wat olijfolie en bak de balletjes goed aan door ze voor zo'n 15 min vaak om te draaien. Bak het kleingesneden uitje even mee. Voeg het blik/pak tomaten toe en een schepje suiker. Volgens recept moet er nog 2 eetlepel zonnenbloemolie bij, maar als je nog veel olie overhebt zou ik het niet doen. Als de saus warm is voeg ik de knoflook toe. Laat de pan op laag vuur nog zo'n 30 min. pruttelen. Af en toe wel even roeren. Bij opdienen wat peterselie eroverheen (ziet mooi uit!) en Jammiejammie maar!

Janneke's paprikasoep
- 8 a 10 paprika's
- 2 a 3 uien
- 3 tenen knoflook
- Chili poeder (of rode pepers)
- tijm
- witte wijn
- groente of kippen bouillon (ongeveer een halve liter water en anderhalf bouillonblokje)
- zout en peper naar smaak

De ui in stukjes snijden, de knoflook vijzelen (of persen), de paprika in blokjes snijden en dan de ui met wat olijfolie even in de pan tot het wat zachter wordt, knoflookprut er door gooien, af en toe roeren dat het niet aanbrand en dan de wijn er bij en dat even op hoog vuur laten inkoken. Vervolgens de bouillon erbij, de paprika er bij, zout, peper, chili poeder, tijm er door, voorzichtig even roeren dan ongeveer 30 a 45 minuten laten koken.
Dan pureren en even proeven of het lekker is, evt nog zout oid er bij gooien en serveren met creme fraiche.

1 opmerking:

mama zei

Leuk stukje, ik zie het zo voor me.