woensdag 19 oktober 2011

Demonsteren met egg-tomato's


Occupy Amsterdam, Madrid, New York, Chicago, Brussel, Rome: daar is deze foto van (overigens niet door mij gemaakt, maar van internet geplukt). Op veel plekken in de wereld zijn ze op dit moment aan het protesteren tegen de crisis. Kampementen worden opgezet, leuzen worden gescandeerd en borden worden omhoog gehouden. Over het algemeen gaat het er vredig aan toe.

Zelf heb ik helaas nog geen tijd gehad om op het Beursplein een kijkje te nemen en me met de demonstranten te sympathiseren, want ja, ik sympathiseer me met hen. Tot op gisteren dacht ik dat dat wel voor de meeste mensen in mijn omgeving
gold. Het tegendeel bleek echter waar te zijn. 'Rare hippies' was de mening van een groot aantal groepsgenootjes. 'Een beetje mat en niet eens waardig protesterend', zei een ander. Het verbaasde me hoeveel hoogopgeleide studenten -de 'toekomst' van Nederland ja- zich niet bekommerde om het protest en het zelfs uitmaakte voor een stel communistische lanterfanters. Wat dan, dacht ik, wat doe jij dan om de wereld te verbeteren? Iets anders blijkbaar, of gewoon niets..

Nee, geef mij maar zo'n protest. Het liefst zou ik nu in de trein stappen en hen met lekkere broodjes verblijden, helaas ligt er een tentamen op me te wachten. Honger krijg je namelijk van het protesteren, al helemaal in deze kou en regen. In New York hebben ze daarom een actie opgezet waarbij je via een site geld kan storten voor pizza's voor de betogers. Leuk toch, het collectieve gevoel kweken met behulp van voedsel?! Ik denk dat dat zeker werkt. Iedereen moet namelijk eten.

Vandaar dit recept. Deze egg-tomato broodjes hebben mij goed geholpen met de protesten tegen de cultuurbezuinigingen. Dus ziet iemand tijd om deze broodjes even naar Amsterdam te brengen en ze van mij te groeten?


Recept

- 1 bruin broodje
- 1 ei
- 1 tomaat
- mayonaise
- mosterd
- eventueel wat sla
- peper en zout

Kook het ei hard (9 minuten in koken is het perfecte ei!). Laat het goed schrikken. Pel het ei dan, snijd het in plakken, snijd de tomaat in plakken. Meng wat mayo met mosterd, smeer dit dik op een opengesneden broodje. Beleg het broodje vervolgens met sla, tomaat en ei. Breng eventueel op smaak met peper en zout. Protesteer ze maar!!

Geen opmerkingen: