vrijdag 21 oktober 2011

Gezondigd

Ik heb gezondigd deze week. Toen het eerste schap pepernoten eind augustus in mijn supermarkt werd geplaatst, keerde ik me stellig tegen deze zoetigheid. "Pepernoten in augustus, dat kan toch echt niet! Wat een commerciële troep, wat een manipulatie", riep ik toen hard. Principieel nam ik me voor om hier dus absoluut niet aan mee te doen en met de eerste pepernoot braaf te wachten tot de Goed Heiligman op Nederlandse bodem zou arriveren. En nee, ook geen chocoladeletters, banketstaaf en fondanthartjes zouden in mijn mandje belanden. Halverwege september kon ik nog een keer verbazen om de manipulatieve koopcultuur van ons landje: de eerste oliebollenkraam werd op de Amsterdamse Straatweg geplaatst. Elke keer als ik me naar het station haastte, rook ik de oliewalmen en zag ik mensen zich meester maken van zo'n bepoedersuikerd bolletje. "Belachelijk", dacht ik ook hierbij, "totaal zonder principes, die mensen".

Vorige week werd ik er echter ook zo één. Mijn principes werden door lust overwonnen: ik heb me tegoed gedaan aan pepernoten... Niet eenmaal, wel driemaal. Daadkrachtig had ik ze niet in mijn boodschappenmandje voor de vergadering gedaan. Helaas een bestuurslid van mij wel, en ja, toen ze eenmaal op tafel stonden...

Deze week heb ik dus beschaamd in de spiegel gekeken. "Liselotte", zei ik, "foei, dit kan echt niet. Wat een zwakheid." Vervolgens ben ik de hele week braaf gaan koken met seizoensproducten en heb ik de Turkse winkeltjes
en de bakker bij mij in de buurt goed gesponsord in plaats van de supermarkt. Geen bijdrage aan onze kapitalistische snaaicultuur dus deze week. Wel lekkere Indiase aardappel-bloemkoolcurry! ;)



Recept

voor vier personen

  • 500 g vastkokende aardappelen, geschild
  • 2 el milde Indiase currypasta (pot 283 g)
  • 1 bloemkool, in roosjes
  • 4 tomaten, in stukjes
  • 20 ml tuinkruidenbouillon (van tablet)
  • 4 eieren
  • 2 tl gemalen komijnzaad (djinten)
  • 1 bakje Griekse yoghurt (150 g)

Snijd de aardappelen in blokjes. Verwarm in een hapjespan met antiaanbaklaag de currypasta. Schep de bloemkool, de aardappelblokjes en de tomaatstukjes erdoor en bak 2-3 min. Voeg de bouillon toe en laat de curry afgedekt 15-20 min. zacht sudderen tot de aardappel en groenten gaar zijn. Kook ondertussen de eieren hard, pel en halveer ze. Leg ze op de curry en warm het geheel nog even door. Rooster het komijnzaad in een steelpan zonder olie of boter tot het gaat geuren. Schep de curry in diepe borden. Serveer de yoghurt in aparte schaaltjes en strooi hierover de komijn. Lekker met pappadums.

Geen opmerkingen: