woensdag 12 oktober 2011

Van seizoen naar seizoen

Als ik ergens een zwak voor heb, zijn het kookboeken. Ja dat wisten jullie al wel. Telkens beginnen en eindigen mijn boekwinkelbezoekjes bij de sectie kookboeken. Eindeloos kan ik wegdromen bij mooie foto's en leuke verhalen over voedsel. Mijn kleine kamertje wordt dan ook steeds voller met die boeken aangezien ik mezelf een keer in de zoveel tijd niet kan tegenhouden en ik gewoon een kookboek moet aanschaffen. Inmiddels was het weer een tijdje geleden en liep ik al lang te twijfelen over Vegalicious. Toen ik een paar dagen geleden op het punt stond die toch maar mee te nemen, viel mijn oog echter op de nieuwe Sophie Dahl: Van Seizoen naar Seizoen. De keuze was snel gemaakt.

Na haar fijne eerste kookboek, Miss Dahl's heerlijkheden, is de kleindochter van Roald Dahl terug met een nieuw seizoenskookboek. Net als in het vorige is elk seizoen vervolgens weer ingedeeld op ontbijt, lunch en diner. Er staan iets meer klassieke recepten in dan in de vorige: pompoensoep, spaghetti carbonara, boeuf stroganoff. Misschien wel slim, want hoewel ik haar eerste kookboek vaak ter hand neem, heb ik er eigenlijk nog vrij weinig uit klaargemaakt. Net wat vreemd is het allemaal. De ingrediënten, de gerechten zelf.. In dit nieuwe kookboek vind je gewoon pure en eerlijke recepten, voor de thuiskok, want benadrukt Dahl: "Ik stam uit die traditie. Ik ben een gulzige schrijfster die erg van koken houdt en daar verhaaltjes over op papier zet, en dus geen kokkin of lerares".

Verhaaltjes schrijven dus, ja inderdaad. Met fijne anekdotes krijgt Dahl je aan het koken. Wegdromend bij haar verhalen over herfstavonden met pompoensoep of winterse ontbijtjes in India krijg je zin om heel veel te koken en te eten. Ook de vormgeving werkt hieraan mee. Het boek is ook weer schitterend: mooie foto's, fijne lettertypes, een goede lay-out. Kortom, een heerlijk boekje. Ik kan niet wachten om de potten en pannen te pakken!

4 opmerkingen:

ingeborg zei

Mooi!l

Ken je Elizabeth David of Claudia Roden? Ik denk dat je blij van zou kunnen worden van hun kookboeken.

mama zei

We zijn benieuwd naar je nieuwe schotels!!!

Renske zei

Ik heb net het boek 'De joodse keuken' van (oh, inderdaad!) Claudia Roden gekregen, is erg mooi en leuk geschreven. Meer geschiedkundig, maar goed leesvoer :).

ingeborg zei

De Joodse Keuken is inderdaad nogal een boekwerk!

Maar Duizend-en-één smaken is ook een mooi kookbook.