donderdag 9 januari 2014

Libanese Tiramisu

December, de maand van de feestelijke etentjes? In mijn agenda gaat dat altijd mis. Niet alle mensen passen in een maand, waardoor januari in plaats van gezond vasten ook weer veel fijn eten is. Zo had ik gisteren een verlaat kerst-oudejaarsdiner met mijn huisgenoten. Vijf man, ieder een gang. Wat waren we culinair. Drie kleine voorgerechtjes, een gemarineerd gebraad als hoofdgerecht en een origineel toetje - al zeg ik het zelf. Ik was natuurlijk in charge voor het laatste. Het werd Libanese tiramisu uit The French Market Cookbook van Clotilde Dusoulier, een van mijn favoriete kookboekschrijfsters en tevens het hoofd achter chocolateandzucchini.com.



Recept
Voor 6 personen

1 kop sterke koffie (liefst espresso)
6 kardemom peulen (bij de Turkse winkel)
2-3 eetlepels honing
600 ml Griekse yoghurt
1 pak lange vingers
100 g ongezouten pistachenoten
50 g goede pure chocolade

6 glazen of potjes

Doe de koffie met de kardemom peulen in een pannetje. Breng het aan de kook en laat het vervolgens afkoelen. Halveer intussen de pistachenoten en rasp de chocolade grof. Meng 2 eetlepels honing door de yoghurt. Voeg eventueel mee toe. Het moet zoet zijn, maar vooral niet té! Breek de helft van de lange vingers doormidden. Doop ze kort in de koffie en verdeel ze over de glazen zodat de bodem van het glas bedekt is. Verdeel dan over alle glazen een ruime eetlepel yoghurt. Verdeel hierover wat pistachenoten en chocolade. Herhaal deze lagen nogmaals - lange vingers, yoghurt, pistachenoten, maar laat de chocolade achterwegen. Zet de glazen dan voor minstens twee uur in de koelkast. Haal ze 30 min voor serveren uit de koelkast om te acclimatiseren. Verdeel de overgebleven chocolade over de glazen.

Bon'ap!

1 opmerking:

mama zei

Klinkt heerlijk!