vrijdag 29 januari 2010

Alexander Rodschenko


De Russische avant-garde inspireert nog steeds, talloze kunstenaars laten zich verleiden door deze kunststroom uit begin twintigste eeuw. Alexander Rodschenko (1909-1956) was één van de meest toonaangevende kunstenaars uit die periode. Niet alleen fotografie, maar ook beeldende kunst, theater, film en design kwamen bij Rodschenko aan bod. Toch was het eerste, fotografie, hetgene waar Rodschenko zijn naam aan te danken heeft. Foam presenteert nu een overzichtstentoonstelling onder de naam the Revolution in Photography.

Rodschenko's werk is ingedeeld in cathegorieën: portretten van andere avant-garde kunstenaars, straatleven en gebouwen, sport en dan natuurlijk zijn beeldenspel, een soort collages van zijn foto's. Het overzicht is mooi en de veelzijdigheid van zijn werk komt zo goed naar voren. We zien bijvoorbeeld vijf portretten van dichter Vladimir Mayakovski, we herkennen hem steeds, maar op deze manier worden al zijn kanten belicht.

Rodschenko laat zien dat fotografie kunst is. Hij speelt de hele tijd met perspectief. Diagonaal creëert hij beelden, vaak werkt hij met hoogte, maar vooral zijn grafische gevoel is indrukwekkend. Zo fotografeerde hij in 1930 'De trappen'. Een schitterend beeld van een vrouw die met een kindje in haar armen voortsnelde over trappen. De foto is schuin genomen en de combinatie van de trappen en hun duidelijke schaduw zorgen voor een wijds schematisch plaatje. Ook bij zijn foto uit 1934, 'Meisje met een Leica', speelt Rodschenko wederom met figuren.

De tentoonstelling in Foam toont inderdaad de vernieuwing in de fotografie die Rodschenko bracht. De inrichting is overzichtelijk, interessant en toegankelijk. Bovendien op de bovenste verdieping ook nog een kamer met de foto's van Mylou Oord in verband met de fashionweek. Totaal anders, maar ook een bezoekje waard!

2 opmerkingen:

Lidi zei

Vandaag ga je naar Barcelona toch?
Mooie foto's maken!
Veel plezier!

mama zei

Lot, heel goed geschreven!
We verheugen ons al op de foto's uit Barcelona.