vrijdag 20 mei 2011

What's happening?


De wereld verandert op alle vlakken, alles evolueert, alles transformeert. Als ik me nu probeer voor te stellen hoe het was om een 17e eeuwse boerendochter te zijn kom ik niet ver. Oké, geen school, geen broeken, waarschijnlijk ook geen boeken, gelovig, dag in dag ui aan het werk op het land, met de zon op en met de zon onder. Inleven in eeuwen geleden lukt niet goed. Maar probeer ik me dan voor te stellen hoe de wereld er uitzag toen ik geboren werd, ook dat blijkt een opgave te zijn. Rookcoupés bestonden nog in de trein, nog niet iedereen liep constant met een telefoon aan de oor, het was nog normaal op bereikbaar te zijn als je de deur uitstapte, en een computer was nog helemaal niet geïntegreerd in de woonkamer. Ja, sinds mijn geboorte en nu, zo'n 20 jaar, is de wereld met name op technologisch vlak ontzettend veranderd.

Een fenomeen waar ik me op dit moment veel mee bezig houd, is de televisie. Zelf heb ik er geen en ook mijn jeugd werd niet gekenmerkt door vaste prikken in de week zoals Bassie en Adriaan of later GTST. Slechts het Belgische Ketnet en af en toe wat Nederland 3 behoorde tot mijn opvoeding. Mijn broertje daarentegen, van een decennium later, is verknoest aan dit kastje.
Maar terugkomend op de ontwikkelingen, ook de televisie is er veel ondergaan de laatste tijd. Waar het in mijn tijd nog een kastje met kabels was, is het nu ook plat, digitaal en zelfs op internet. Sites als uitzendinggemist trekken duizenden kijkers per dacht en gedownload wordt er nog meer. De kijker is niet langer afhankelijk van een voorbedachte programmering, maar kan zelf kijken wat het wil zien. De keuze is reuze.

Programmering is dus niet langer in handen van de kanalen, van de omroepen. Echter ook andere evoluties hebben plaatsgevonden. Op het internet zijn fora waar men ervaringen over programma's uitwisselt, en waar communities worden gevormd omtrent programma's. Wil je zelf een einde schrijven of misschien een heel seizoen? Of toch liever een karakter zijn, het kan allemaal! De grenzen van televisie zijn breed. Wat is televisie eigenlijk? Tv is niet langer het kastje met programma's, maar is verwikkeld in de grote uitwisseling van de media. Inmiddels kan alles en is alles gemengd. De losse media worden meer en meer gelijk aan elkaar door deze mixing business en tot slot blijft er een 'blur' over, één groot medium. Is dit vooruitgang vraag ik me af? Diversiteit wordt ingewisseld voor eenzijdige gemakzucht. Ondanks het verlangen aan keuze speelt deze ontwikkeling zich meer en meer af. Eén grote 'blur' is het resultaat.

Vergaat morgen de wereld, op 21 mei 2011, dan heb ik dit tenminste gezegd. Misschien was het wel hierom...

1 opmerking: