Ontevreden
en gefrustreerd, met zichzelf en met de wereld. Schrijfster Violette Leduc was
geen makkelijk persoon. Met haar openhartige uitspattingen stuitte ze veel
mensen tegen de borst. Met Violette
laat Martin Provost dit niet ongezien.
Omdat
ik zo lelijk ben?
'Voor een vrouw is lelijk zijn
een doodzonde. Ben je mooi, dan word je nagekeken vanwege je schoonheid. Ben je
lelijk, dan word je nagekeken vanwege je lelijkheid.' Met deze woorden opent Violette, de nieuwe film van de Franse
regisseur Martin Provost. Een feministe of gewoon ontevreden met haar bestaan? Voor
Violette Leduc (Emmanuelle Devos) is één van de grote vragen des levens waarom
mensen niet van haar houden. 'Omdat ik zo lelijk ben?'
In bijna tweeënhalf uur zet
Provost de naoorlogse jaren van de provocerende schrijfster uiteen.
Getalenteerd, maar nog niet gezien en zeker niet gelukkig. Verdeeld in
hoofdstukken kabbelt het verhaal van contact naar contact. Maurice, Simone,
Jean, Jacques.. Violette's omgang met anderen staat centraal en is vormend voor
het beeld wat we van de gefrustreerde vrouw krijgen. Jacques verwoordt onze
gedachten kort, maar krachtig. 'Je maakt ook van alles een drama'.
La bâtarde
Naast de vraag naar
schoonheid kwelt Violette zich met haar achtergrond. Haar onwettige geboorte
laat haar niet los. Ze neemt het zichzelf en vooral haar moeder kwalijk. Tevens
is het echter een reden tot schrijven. Wanneer Violette in contact komt met
Simone de Beauvoir (Sandrine Kiberlain) - de grootste Franse feministische schrijfster uit de twintigste eeuw -
bemoedigt deze haar om haar frustratie om te zetten in woorden. De Beauvoir is
de eerste die in Violette gelooft. Violette volgt gedwee.
De relatie die tussen
Violette en De Beauvoir ontstaat, doet denken aan een andere film van Martin
Provost, Séraphine. Ook daar gaat het
om een gekwelde, maar artistieke vrouw die aan de hand wordt genomen door een
ander om zo haar kunnen te ontplooien. Waar de schilderes Séraphine de protégé van een Duitse verzamelaar wordt,
neemt Simone de Beauvoir Violette dus onder haar hoede. Beide relaties zijn
ongelijk en zorgen naast creatie voor de kwelling van onbeantwoorde liefde.
Goed uitgewerkte rollen
Provost had bondiger kunnen
zijn in zijn verhaal, maar toch overtuigt Violette.
Ondanks de mislukkingen blijft hoop om het hoekje gluren in het naoorlogse
Frankrijk. Mooi is de setting en ook sterk is Emmanuelle Devos. Overtuigend
gaat ze mee in de obsessieve trekken van Violette. Het contrast dat zij met de schone
Sandrine Kiberlain creërt is meeslepend. De Beauvoir is alles wat Violette niet
is. Verfijnd, succesvol, ad rem, maar elegant. Ergens slepen de twee vrouwen je
ondanks het geklaag mee het existentialisme in. Beide op hun eigen manier.
2 opmerkingen:
Op waarheid gebaseerd?
Volgens mij wel!
Een reactie posten