De Hermitage is groot en modern geworden. Door de tuin word je naar de entreehal geleid. Een aparte rij voor de Museumjaarkaart stuurt je langs een machine waar je op eigen kracht een kaartje uithaald. Via de garderobe naar een andere machine die je kaartje scant, waarna je de tentoonstelling betreedt.
Matisse tot Malevich is een tentoonstelling over de moderne kunststromingen tussen 1900 en 1914. Je begint in de grote lichte zaal waar een overzicht van alle belangrijke stromingen met hun belangrijke kunstenaars wordt gegeven. Picasso, Kandinsky, Matisse; fauvisme, kubisme, Russische avant-garde.. Alles is aanwezig. Terwijl je de nummertjes volgt, kom je met behulp van de bijbehorende tekstjes steeds meer te weten. Na de grote zaal waar alles op 'groot formaat' te zien is, kom je in de zijgang terecht. In de kabinetjes word je van stroming naar stroming gebracht, meestal aan de hand van een kunstenaar. Zo beginnen we bij Matisse met zijn mooie kleuren en eindigen we bij het Zwart Vierkant van Malevich.
De tentoonstelling geeft een globaal, maar goed beeld van de kunst aan het begin van de 20e eeuw. Met 76 werken is het echter wel klein en blijft het een beetje hak op de tak kunst kijken. Als je de volgorde aanhoudt, voorkom je dit grotendeels. Langzaam zie je de ontwikkeling en kun je de Europese landen beter plaatsen. Verder worden de kunstwerken mooi belicht en is de informatie die wordt gegeven heel toegankelijk.
De rest van de Hermitage onderging ook mijn inspectie, maar daar was ik al snel mee klaar. De andere grote vleugel was afgesloten en de bezoeker kon alleen wat over de geschiedenis van de Hermitage zien. Zonde want het is een groot gebouw waar veel geld in is gegaan en die best alles kon openstellen aan de kunst en de bezoeker. Vergaderzalen en een Auditorium zijn in mijn ogen niet helemaal op zijn plek hier..
1 opmerking:
Waarschijnlijk wilde of kon de Hermitage in St. Petersburg niet meer uitlenen, omdat de rest van die particuliere verzamelingen in Moskou en andere landen hangt.
Een reactie posten