donderdag 11 maart 2010

Stof tot nadenken

Modemeisjes, ze zijn er veel, maar ik zou mezelf toch niet snel zo bestempelen. Toegegeven ik koop wel eens de Glamour of de Elle, ook sta ik elke dag langer dan vijf minuten voor de spiegel en al helemaal voor mijn kast, en bovendien vind ik het heerlijk om marktjes en winkeltjes af te struinen naar dat perfecte jurkje. And last but not least, modetentoonstellingen vind ik ook altijd een bezoekje waard. Deze heerlijke vrije woensdagmiddag heb ik dan ook gespendeerd in het Centraal Museum van Utrecht met twee vriendinnetjes, bij Stof tot nadenken, een overzichtstentoonstelling over het werk van Alexander van Slobbe.

Alexander van Slobbe is één van de modeontwerpers die met de typisch Nederlandse mode, Dutch Modernism, ons land internationaal naar voren heeft gebracht in de modebranche. Verfijnde, maar vooral simpele ontwerpen komen van zijn hand. Dit jaar viert Van Slobbe zijn twintigjarige jubileum, reden voor een tentoonstelling waarbij de man zelf veel inspraak had.


De tentoonstellingsruimte van het Centraal Museum heeft een aparte architectuur. Gangen, bovenplekjes en grote ruimtes. Het is niet groot, het is gewoon goed. De tentoonstelling kent verschillende onderdelen. Langs de muren kun je de hele wandeling door informatie lezen, ook staan er veel afbeeldingen van reclames en reportages. Alles grijs matchend. In de ruimtes kun je verder de creaties van Van Slobbe bewonderen. In vitrines ligt kleding tentoongesteld, in houten rechtopstaande dozen staan paspoppen met kleding. Niet alles is altijd goed zichtbaar. Het mooiste voorbeeld hiervan is de kubus van hout waar enkele paspoppen in zitten. De enige manier waarop het publiek de creaties kan bekijken, is door de dunne spleten kijken. Erg vermoeiend voor de ogen.
De tentoonstelling zorgt voor een impressie waar soberheid en simplisme domineren. Eén ruimte is gevuld met hangende paspoppen in zwarte kleding. Heel mooi, maar ook somber en duister. Zeker de belichting draagt hier aan mee.

Naast zien kunnen we ook doen, erg modern! Achter in de tentoonstelling is een ruimte ingericht waar men zelf een jurk kan maken: een echt naaiatelier met ruime tafels en heel veel naaimachines. Met toezicht en hulp van enkele studenten en vrijwilligers kun je zelf een jurkje à la Alexander van Slobbe maken. Neem een stofje mee en pak een patroon.

Kortom een zie-, leer- en doe-tentoonstelling: perfect voor alle mode en niet-modemeisjes!

2 opmerkingen:

mama zei

Ik zou dat patroon wel willen hebben om zo'n mooi jurkje te maken voor jou of mezelf!

willemijn zei

of voor mij mam ;D

maar super vet lies! :D